Viisi vinkkiä yrityksen tarinan kiteyttämiseen – luo oma brändiccinosi

Ehkä olet ollut tilanteessa, että mietit oman yrityksesi ydintä sekä miten saisi kerrottua selkeästi ja houkuttelevasti mitä yritys tarjoaa asiakkaille. Olet tuottanut sisältöä verkkosivuille ja sinulle on tullut tunne, että vain arvailet mikä olisi oikea sana tai sitten olet kirjoittanut jotain hätäisesti (ainahan sen voi muuttaa myöhemmin…). Poimit kuvapankista sattumanvaraisesti jonkin kuvan, joka on sinusta kiva. Lopputuloksena toivot, että asiakas löytää sivusi, ymmärtää viestisi ja ottaa yhteyttä. Samassa tilanteessa ovat niin uudet yritykset kuin yrityksensä viestiä kirkastavat. Mitä sanoja ja kuvia valitset? Mitä kerrot yrityksen esittelytekstissä? Minkä otsikon keksit etusivulle? Miten erotut kilpailijoista? Jos nämä kysymykset pyörivät mielessä, avuksi voi olla tarinan kiteyttäminen yrityksesi strategian ja asiakkaan näkökulmasta. Tällöin sisällön tekeminen helpottuu ja viesti tehoaa.

Kokosin viisi kysymystä, jotka ovat olleet hyödyllisiä, kun olen kiteyttänyt yritysten tarinoita. Ja koska me Stoorilassa tykätään kahvista niin keksin "brändiccinon". Brändiccino on työkalu viestin kiteyttämiseen ja auttaa sinua luomaan ainutlaatuisen brändin, joka tukee yrityksesi strategiaa ja puhuttelee asiakkaitasi.

 
BRÄNDICCINO copy.jpg
 

Brändiccinon hyödyt:

  • Vahvistat asiantuntemustasi omalla alallasi
  • Sinua on helpompi suositella
  • Ihmiset maksavat enemmän hyvin brändätystä palvelusta
  • Myynti helpottuu, koska sinusta puhutaan ja asiakkaasi tulevat luoksesi

Näin syntyy brändiccino

Vastaamalla näihin kysymyksiin, saat oman bränditarinasi ainekset:

1. Alku ja juuri eli kahvipapu – mikä on sinun ydinaines?

Mistä sinun yrityksesi on syntynyt? Mistä yrityksesi tunnetaan (tai haluat että tunnetaan)?

2. Miksi kahvia juodaan – miten sinä autat asiakasta?

Emme me osta kahvia siksi, että se on tummaa, kuumaa ja nestemäistä vaan siksi, että se tuo meille piristystä, hyvää makua ja mieltä. Mihin sinun asiakkaasi kaipaavat apua? Miten ratkaiset asiakkaasi ongelman?

3. Valitse yksi kahvi, älä sekoita – muista selkeys!

Varsinkin ydinviesti kannattaa pitää selkeänä. Jos pistät samaan kuppiin cappuccinon, espresson ja macchiaton niin aika nopeasti alkuperäinen idea on hukassa. Valitse siis huolella mitä nostat esille: vähemmän on enemmän.

4.  Lisää jokin erikoisominaisuus – mikä tekee sinusta juuri sinut?

Tuju espresso, pehmeä latte, makea cappuccino… Minkä vuoksi asiakkaasi valitsevat juuri sinut? Korosta sitä!

5.  Mutta entäs ne teen juojat – kenelle myyt?

Niin… Kun haluaisimme aina ottaa huomioon kaikki kohderyhmät… Tässä piilee juuri brändin rakentamisen yksi tärkeimmistä opeista – tulee aina olemaan niitä, jotka mieluummin valitsevat teen kuin kahvin. Viestinnän näkökulmasta on parempi viestiä selkeästi valitulle kohderyhmälle ja jättää muut ilman huomiota. Tämä helpottaa huomattavasti sisältöjen ja viestien luomista.

Käy siis läpi oman tarinasi ainekset ja luo niistä selkeä viesti. Valitse sanasi huolella ja pohdi myös mitkä kuvat kertovat samaa tarinaa. Sanat ja kuvat ovat molemmat tehokkaita viestintäkeinoja ja yhdessä ne luovat menestystarinoita.

Toivottavasti sait näistä vinkeistä apua. Ja mikäli kiteyttäminen tuntuu vaikealta ja ideat vain pyörivät epäjärjestyksessä pääsi sisällä, autan mielelläni. Kysy lisää :)