Miten syntyy hyvä somekuva ja miksi somekuviin kannattaa panostaa

Visuaalisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa on suurempi kuin koskaan aiemmin. Somea selaillaan nopeatempoisesti bussissa, kassajonossa, kahvitauolla jne. Somesisältö halutaan nähdä nopeasti ja visuaalisesti miellyttävällä tavalla. Huomio kiinnittyy helpommin kuviin kuin pelkkään tekstiin. Hyvät ja mielenkiintoiset kuvat erottuvat, kun taas suttuiset ja epäselvät kuvat katoavat viestitulvaan. 

Kuva on nopea tapa viestiä. Se herättää tunnereaktion ja houkuttelee klikkaamaan eteenpäin. Siksi hyviin kuviin kannattaa panostaa. Miten sitten syntyy hyvä somekuva? Tässä muutamia ajatuksia huomioitavaksi.

Oma kuvatyyli

Sosiaalisessa mediassa julkaistaan päivittäin miljoonia kuvia. Yksittäiset hyvät kuvat eivät enää riitä, vaan mieleen jääminen edellyttää tunnistettavaa tyyliä ja kuvien kokonaisuudesta rakentuvaa tarinaa. Luo siis yrityksellesi oma tunnistettava kuvatyyli, jolla erotut somen kuvavirrassa muista.

Hyvä kuva kertoo tarinaa

Jokainen kuva tarvitsee oman tarinansa. Ei riitä, että kuvia julkaistaan “kunhan on jotain” -ajatuksella. Kuva on tehokkaampi, mielenkiintoisempi ja erottuu, kun sen sisältö ja tarina, viesti mitä kuvalla halutaan kertoa, on mietitty etukäteen. Mitä kuvassa tapahtuu?

Kun kuvalle on mietitty tarina, lähdetään sitä toteuttamaan stailaamalla. Stailaus tarkoittaa kuvan tarinan visualisointia rekvisiitanja sommittelun avulla. Stailaamalla kuvaan luodaan juuri oikeanlainen fiilis ja saadaan kuvaan mielenkiintoa.

Mistä sitten keksiä tarina tai idea kuviin? Kuvan tarina syntyy itse tuotteesta tai palvelusta. Miksi se on valmistettu? Mitäs sillä voi tehdä tai mihin ja miten palvelua käytetään? Jos et keksi ideoita kuviin tai omaan kuvatyyliin, voit tarkastella mitä muut julkaisevat. Voit etsiä yrityksellesi olennaisia aiheita somesta #hästägeillä ja tarkastella minkälaiset kuvat ovat saaneet paljon huomiota ja tykkäyksiä. Muistathan kuitenkin ettet kopioi vaan ideoit näkemääsi omaan kuvatyyliisi ja yritykseesi sopiviksi.

Lovin kanssa tehdyissä kuvauksissa otettiin myös tuotteen käyttöön ja kokoamiseen liittyviä kuvia, joiden avulla voidaan kertoa tuotteen oleellisista ominaisuuksista - tässä tapauksessa, että tuotteet ovat koottavia.

Lovin kanssa tehdyissä kuvauksissa otettiin myös tuotteen käyttöön ja kokoamiseen liittyviä kuvia, joiden avulla voidaan kertoa tuotteen oleellisista ominaisuuksista - tässä tapauksessa, että tuotteet ovat koottavia.

Hyvä suunnittelu

Kuvaussuunnitelman teko etukäteen säästää aikaa ja auttaa tuomaan ideat todeksi. Suunnittele, miten toisit visuaalisin keinoin esille tarinan, jota haluat kuvalla kertoa.

Mitä kuvassa tapahtuu ja miten saisin sen kerrottua? Mistä kuvakuvakulmasta kuva otettaisiin? Missä kuvakulmassa tuote on parhaimmillaan? Miten tuote sijoittuu kuvaan? Mitä muuta rekvisiittaa kuvassa on ja miten se sommitellaan kuvaan? Millainen valaistus ja värit? Pyri löytämään myös uusia näkökulmia tuotteillesi ja pidä mielessä yrityksen valittu kuvatyyli.

Aika monta juttua miettiväksi, mutta hyvä kuvasuunnittelu kannattaa. Se nopeuttaa kuvaustyötä ja auttaa tarinan kerronnassa. Hyvällä suunnittelulla ja pohjatyöllä syntyy hyviä kuvia ja tarinoita.

 

Sommittelu ja stailaus

Ei ole ihan sama miten tuotteet ja asiat kuvassa ovat. Hyvällä sommittelulla ja stailauksella kuvaan tuodaan mielenkiintoa, herätetään huomiota ja saadaan kuvasta myyvä.

Somekuvan somittelussa kannattaa hyödyntää rohkeasti erilaisia visuaalisia tehokeinoja kuten kuvakulmaa ja kohteen sijoittelua kuvassa. Toimivassa sommitelmassaasioiden ei välttämättä tarvitse olla järjestyksessä ja kuvan keskellä. Epäsymmetriä luo kiinnostavuutta. Uskalla jättää kuviin myös tyhjää tilaa. Seuraamalla kuvatrendejä ja soveltamalla niitä omaan tyyliisi sopivaksi niin pysyy trendien mukana.

Sommitteluun on olemassa ohjeistuksia, mutta oikeaa tai väärää sommitelua ei ole. Jokaisessa kuvassa tulisi kuitenkin pitää mielessä se pääkohde, eli asia jota kuvalla halutaan tuoda esille ja jonka tarinaa kerrotaan.

Huomioi sommittelussa myös sosiaalisen median kanavan kuvasuhde. Instagramissa kuvasuhde ei ole enää sidottu tiukasti sidottu neliöön ja sen antaa vapauksia myös kuvien sommittelulle.

Panosta kuvan laatuun

Hyvä somekuva on laadukas. Vaikka sisältö olisi mielenkiintoinen, mutta toteutus epäonnistunut, kuva ei saa samaa huomiota. Muista siis myös laatu kaikessa visuaalisessa sisällössä. Mm. epätarkkuus, sumeat värit, pimeys tai ylivalotus ja kuvaan tulevat varjot heikentävät kuvan huomioarvoa. Kuvankäsittelyyn on olemassa monia ohjelmia, mutta ammattikuvaajan ottamilla kuvilla onnistut varmasti.

Me Stoorilassa olemme erikoistuneet valokuvaukseen markkinoinnin näkökulmasta sekä visuaalisten tarinoiden kertomiseen. Stailaamme ja kuvaamme tuotteistasi inspiroivat ja myyvät valokuvat. Ideoimme ja suunnittelemme kuvat sekä hankimme kaiken tarvittavan rekvisiitan kuviin.

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä sinun yrityksellesi sopivat somekuvat.