Stailatut tuotekuvat Loville myyntiin ja markkinointiin

Tanjan päätös panostaa visuaalisuuteen ja visuaaliseen markkinointiin Stoorilassa tarjosi myös minulle ainutkertaisen mahdollisuuden tehdä unelmieni työtä. Yhteisissä projekteissa tuotekuvausten parissa syntyi hiljalleen ajatus osaamisemme yhdistämisestä ja niinpä liityin osaksi Stoorilan tiimiä.

Moni onkin kysellyt, mitä sitten teen Stoorilassa. Olen visualisti, visuaalisen suunnittelun ja markkinoinnin ammattilainen.  Minä suunnittelen ja stailaan myyvät ja erottuvat valokuvat. Suunnittelen ja hankin tarvittavan rekvisiitan kuviin sekä järjestän kuvauspaikat ja tarvittaessa myös mallit kuvauksiin.

Parasta työssäni Stoorilassa on monipuolisuus ja se, että saan yhdistää luovuuden ja kaupallisen ajattelun. On upeaa päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja tarinoihin yhdessä Tanja kanssa. Yhdistämällä osaamisemme pystymme tarjoamaan yrityksille yksilölliset, erottuvat ja laadukkaat valokuvat yrityksille markkinoinnin eri tarpeisiin. 

Toteutimme alkuvuodesta visuaalisesti mielenkiintoisia tuotekuvia markkinointitarkoituksiin Jäälissä sijaitsevalle Loville. Lovi on vuonna 2006 perustettu pohjoissuomalainen yritys, joka valmistaa perustajansa Anne Pason suunnittelemia koottavia kolmiulotteisia puisia hahmoja. Tuotteet valmistetaan 100% Suomessa, kotimaisesta sertifioidusta koivuvanerista. Kauniin muodon lisäksi koottavat Lovi-tuotteet antavat saajalleen oivaltamisen ja tekemisen iloa. Lovi on kansainvälisesti tunnettu suomalainen designyritys.

Oli todella innostavaa ja mielenkiinoista päästä osaksi kansainvälisen yrityksen visuaalisen kuvamaailman suunnittelua ja toteutusta. Projekti aloitettiin yhteisellä suunnittelupalaverilla, jossa tutustuimme Lovin brändiin ja tuotteisiin. Kävimme läpi Lovin tarpeet, toiveet ja omat näkemykset kuvista. Syntyneiden ajatusten perusteella loimme Lovin brändiä tukevan kuvaussuunnitelman, jolla varmistettiin molempien osapuolten yhtenäinen näkemys kuvista ja lopputuloksesta.

Kuvaussuunnitelmasta käy ilmi jokaisen kuvan tarina, tunnelma ja värimaailma sekä tarvittava kuvausrekvisiitta. Laadukkaat tuotekuvat kertovat tuotteen ominaisuuksista yksityiskohtaisesti. Muoto, väri, materiaali ja mittasuhteet haluttiin tuoda kuvissa selkeästi esille. Myös käyttöyhteys ja erilaiset käyttöideat huomioitiin. Haluamme Stoorilassa aina tuoda tuotekuvaan tarinan - tällöin kuva toimii tehokkaammin. Mietimme  mitä kuvassa tapahtuu ja mitä kuvalla halutaan viestiä. Tämän kaltaisissa kuvauksissa on kuvien suunnittelussa ja stailauksessa olennaista osata yhdistää luovuus sekä kaupallinen ajattelu.

Kuvausrekvisiitan hankinta on iso osa stailattuja kuvausprojektia. Hankkimme ja valmistelimme tarvittavan kuvausrekvisiitan aina kukista huonekaluihin asti. Kuvauspäivän aikataulu oli tiukka, joten  sujuvuuden sekä tehokkuuden vuoksi myös kuvausrekvisiitan oli oltava mietittynä ja hankittuna valmiiksi. Kuvausrekvisiitan hankintaa määritteli kuvattavien tuotteiden mittasuhteet, brändin arvot, kuvien tarina sekä kohderyhmä.

Lovin brändin arvoja ovat mm.  ekologisuus, laatu ja suomalaisuus. Näitä viestittiin valitsemalla rekvisiitaksi luonnonmateriaaleja,  pehmeitä värejä sekä muita kotimaisia designtuotteita. Kuviin haluttiin pehmeää valoa ja luonnollisuutta.

Lovi myy ja markkinoi tuotteita kansainvälisesti. Tämä huomioitiin tietysti myös kuvasuunnittelussa ja rekvisiittahankinnoissa. Lovilla on asiakkaita ja jälleenmyyjiä mm. Kiinassa ja Japanissa. Suomalainen design on suosiossa kohderyhmän keskuudessa ja kuvausrekvisiitaksi valittiinkin kansainvälisesti tunnettua suomalaista designia kuten Iittala ja Artek.

Tässä kukkokuvassa käytettiin vastavärejä huomion herättämiseksi ja tuotteen korostamiseksi. Tausta ja kuvausrekvisiitta ovat samaa väriä. Kiinassa vietetään parhaillaan kukon vuotta, mistä tämä Lovin uutustuotekin on saanut inspiraationsa.

Lovi-tuotekuvaus-11.jpg

Lovin tuotteiden kolmiulotteinen muoto antoi erityishaasteen kuvasuunnittelulle, kuvien stailaukselle ja kuvaamiselle. Kuvakulman on tarkoitus saada tuote näyttämään parhaat puolensa ja se mietitään aina tarkkaan jokaisen kuvattavan tuotteen kohdalla. Halusimme kokeilla ja tarjota Loville myös jotain uutta ja kuvasimme ylhäältäpäin, mikä ei ole Lovin tuotteille tyypillinen ja tuttu kuvakulma. Onnistuimme varsin hyvin. Kuva kertoo Muumi-faneille tuttua tarinaa: Pikkumyyn ja muumimamman mehuhetki. Samalla kuva tuo esille Lovin muumihahmot. Kuvassa käytettiin tehokeinona punaista väriä. 

Nämä tuotekuvaukset toteutettiin studiollamme ja projekti oli kokonaisuudessaan onnistunut. Asiakkaan toiveiden ja tarpeiden pohjalta hoidimme kaiken suunnittelun, kuvauspaikan, rekvisiitan hankkinnat, stailauksen, kuvauksen ja jälkikäsittelyt. Lopputuloksena syntyi yksilöllisiä, viimeisteltyjä ja laadukkaita tuotekuvia, joilla Lovin tuotteet erottuvat, herättävät asiakkaiden mielenkiinnon ja kasvattavat myyntiä. Näitä kuvia Lovi pystyy hyödyntämään mm. instagramissa, yrityksen verkkokaupassa ja nettisivuilla sekä tuotekuvastoissa. Lisäksi he tarjoavat niitä niitä edelleen jälleenmyyjien markkinointi- ja myyntikäyttöön sekä medialle. Kuvauksista syntyi samalla kertaa kuvia useaan tarpeeseen ja moniin käyttökohteisiin.

//Tiina

Tarvitseeko sinun yrityksesi yksilöllisiä kuvia markkinointiin tai kaipaako verkkosivusi visuaalista päivitystä? Visualistin sekä ammattivalokuvaajan ammattitaidolla toteutamme tyylikkäät ja laadukkaat valokuvat, joilla luot vahvan ja erottuvan kuvan yrityksestäsi ja tuotteistasi. Ota yhteyttä!