Visuaaliset verkkosivut – miten valitset valokuvat?

Paremmat internetyhteydet ja terävät näytöt ovat lisänneet suurien ja vaikuttavien valokuvien käyttöä verkkosivuilla. Koko ruudun täyttävät isot valokuvat ovat olleet trendinä jo pitkään ja niillä saakin aikaan tehokkaan viestin. Mutta minkälaiset valokuvat sopivat juuri sinun yrityksellesi ja miten hyödynnät valokuvia siten, että ne vahvistavat mielikuvaa brändistäsi?

Mieti mitä haluat viestiä

Valokuva ei ole pelkästään visuaalinen elementti, vaan se viestii sanattomia viestejä, jotka parhaimmillaan tukevat muuta sisältöä ja vie katsojan mielikuvia toivottuun suuntaan. Pahimmillaan se taas huonontaa vaikutelmaa yrityksestä ja saa hyvänkin tuotteen tai palvelun näyttämään halvalta tai viestii vääriä asioita. Valitse siis valokuvat harkiten.

Useimmat verkkosivujen käyttäjät silmäilevät sisältöä ja tekevät jo valokuvan perusteella päätöksen siitä, viitsiikö tekstiä edes lukea. Jos kuva herättää positiivisia tunteita, saa koko verkkosivujen sisältö positiivisen sävyn. Kun suunnittelet kuvia, mieti millaisen tunteen haluat välittää katsojalle. Haluatko, että hän nauraa, inspiroituu, vakuuttuu, yllättyy, herkistyy…?

Voit myös miettiä haluatko käyttää kuvissa fiiliskuvia, tuotekuvia vai enemmän palvelun toiminnasta kertovia kuvia. Kaikilla on paikkansa riippuen yrityksen tavoitteista. Mikäli kuvissa esiintyy ihmisiä, kannattaa panostaa aitoihin tilannekuviin ja välttää epäaitoa poseerausta. Onneksi kuvapankkien valkoisilla hampaillaan hymyileviä malleja näkyy yhä harvemmin ja tilalle on tullut tunnelmallisempia kuvia. 

Asiantuntijabrändin valokuvissa korostuvat ihmisten kuvat ja satsaamalla valokuviin pystyykin nostamaan oman palvelun profiilia ja uskottavuutta. Valokuvien avulla pystyy välittämään palvelun henkeä ja laatua, jolloin potentiaalinen asiakas kiinnostuu ja vakuuttuu todennäköisemmin. Mieti mitä haluat viestiä ja millaiset kuvat voisivat toimia - ovatko ne asiantuntijat työssään, palvelemassa asiakkaita ja voiko siihen tuoda asiakashyödyn jotenkin mukaan? 

Mistä valokuvia?

Nykyään on helppo löytää ilmaisia kuvapankkeja, joista löytyy hienoja valokuvia valokuvaajilta ympäri maailman. Kuvapankkien kuvat ovat nopea ja edullinen ratkaisu. Huonona puolena niissä on, että samoja kuvia käyttävät muutkin ja niiden avulla on vaikea luoda persoonallista ja ainutlaatuista ilmettä yritykselle. Ilmaisten kuvapankkien kuvat sopivat parhaiten nopeasti kulutettavaan some-sisältöön. Ilmaisten rinnalla ovat maksulliset kuvapankit, joista voi ostaa kuvia kohtuuhinnalla riippuen kuvan käyttötarkoituksesta. 

Verkkosivujen pysyvimpiin valokuviin kannattaa satsata ja kuvata juuri omannäköiset valokuvat, jotka viestivät yrityksen bränditarinaa ja erottavat yrityksen kilpailijoistaan. Tähän mielipiteeseeni vaikuttaa tietysti oma valokuvaustaustani ja myönnettäköön, että kuvauttaminen ammattilaisella on toki raskaampi ja kalliimpi prosessi, kuin ilmaisten tai maksullisten kuvapankkikuvien käyttäminen. Valokuvat kuitenkin maksavat itsensä takaisin nostamalla yrityksen uskottavuutta. Suunnittelemalla kuvat yhdessä valokuvaajan kanssa saa juuri sellaista kuvasisältöä kuin itse haluaa ja lisäksi se tukee brändiviestiä sekä verkkosivuston sisältöä.

Stoorila on erikoistunut markkinointiviestintään ja valokuvaukseen. Tanjalla on kokemusta sekä suurten että pienten yritysten kuvallisen viestinnän suunnittelusta. Ota rohkeasti yhteyttä, niin tehdään sinullekin valokuvien avulla ihan oma ilme.