Miten tehdään myyntiä tukevat nettisivut?

Miettimällä asiakkaan motiiveja ja tarpeita sekä hahmottamalla ostopolkua, voidaan luoda sellaista sisältöä, joka aidosti hyödyttää asiakasta.

Nettisivujen tarkoitus on tietysti kertoa yrityksestä, tuotteista ja osaamisesta - saada aikaan kontakteja tai kauppaa. Lähdet suunnittelemaan sivuja, mietit ulkoasua, käytettävyyttä ja löydettävyyttä. Mietit hakusanaoptimointia ja haluat myös sellaiset sivut, joita on helppo päivittää. Kaikki nämä ovat tärkeitä. Digitaalisista mahdollisuuksista puhuttaessa saattaa innostua hienoista ilmeisestä ja tekniikoista ja lopuksi ollaan saatu aikaiseksi upeat sivut, joiden sivuleiskassa lukee lorem ipsumia (näin kärjistetysti)… 

Moderni markkinoija kääntää tekemisen toisin päin. Palataan oikeastaan markkinoinnin perimmäiseen tarkoitukseen. Täytyy miettiä mitkä asiat tuottavat asiakkaalle arvoa ja mennään pois tuotekeskeisestä markkinoinnista.  Miten tämä sitten käännetään sisällöiksi verkkosivuille? Miten verkkosivut joko houkuttelevat asiakkaita, palvelevat tai viihdyttävät heitä? 

Mitä se hyvä sisältö sitten on? 

Mieti vaikka omaa käyttäytymistäsi verkossa. Olet melko usein etsimässä jotain tietoa. Laitat sinne hakukoneeseen sanoja, jotka toivot auttavan sisällön löytämisessä. Päädyt lukemaan blogia tai artikkelia. Mikäli saat vastauksen kysymykseen, saatat perehtyä asiaan lisää. Kiinnostut ehkä yrityksen tuotteesta ja hups, oletkin painanut osta -nappia. Tässä tapauksessa olet päätynyt sellaisen yrityksen sivuille, joka osasi houkutella oikeanlaisella sisällöllä. 

Miettimällä asiakkaan motiiveja ja tarpeita sekä hahmottamalla ostopolkua, voidaan luoda sellaista sisältöä, joka aidosti hyödyttää asiakasta. Työ vaatii hieman ajattelua, sisällön jäsentämistä, vastaamista potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin sekä ymmärtämällä asiakkaita. Asiakasymmärryksen pohjalta luodaan sisältörunko. Kun työ aloitetaan sisällöstä ja saadaan yhteistyöhön mukaan graafinen suunnittelija ja koodari, tulee lopputuloksesta vahvempi kokonaisuus. Ja jos työ tehdään oikein, verkkosivut tukevat yrityksen strategiaa ja myyntiä. 

Stoorila tarjoaa auttavan käden, kun sisältö on hukassa. Kysy lisää!