Miten nykypäivän muuttuvassa maailmassa hallitaan brändiä?

Olen pitkään seurannut markkinointi-/some-/mainos-/digitrendejä. Ja samalla yrittänyt ymmärtää mitä yritykset tarvitsevat. Monille yrityksillä digitaalisuus on vielä uutta. He tarvitsevat siinä apua. Se on selvää. Ja kyllä digitaaliselle markkinoinnillekin on tarvetta. Mutta silti itseäni hieman hämmästyttää, kuinka vähän puhutaan viestistä ja brändistä. Onnistunut brändi voi olla yrityksen arvokkainta pääomaa. Ilman selkeää identiteettiä ja viestiä, ei digitaalisuudesta saa läheskään kaikkea hyötyä irti.   

Joku voisi väittää, että olen vanhanaikainen. Silti uskon siihen, että brändin kiteyttäminen, rakentaminen ja hallinta ovat edelleen vahvoja keinoja tehdä markkinointia. Jokaisen yrityksen pitäisi pystyä kertomaan miksi me olemme olemassa sekä luomaan tämä olemassaolon perusteella vahva identiteetti, jonka kaikki tunnistavat ja, johon kohderyhmän ihmiset haluavat osallistua. 

Kolme askelta tähän ovat yksinkertaisia, mutta eivät silti helppoja. Ensimmäiseksi, käytä hetki aikaa siihen, että mietit yrityksellesi tai itsellesi olemassaolon syyn. Miksi tuotan näitä palveluja tai myyn näitä tuotteita? Ja se ei sitten ole sellainen, että olemme Suomen paras, edullisin tai suurin. Ei se kiinnosta ihmisiä. Syyn pitää olla sellainen, että se innostaa sinua, työntekijöitä ja asiakkaita. Sitten mietit, miten viet tämän kiteytyksen eri medioihin ja asiakkaan rajapintoihin. Kolmas askel on, että teet tätä systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. Ja nyt hyödynnät sinun brändisi ydintä ja viet sen kaikkiin asiakasrajapintoihin, silloin saat enemmän irti kanavista. 

© Stoorila

© Stoorila