Verkkosivujen uudistus edessä? Muista nämä!

verkkosivusisällöt

”Verkkosivut ovat muuten valmiit, mutta sisältö puuttuu.” Törmään tähän viestiin työssäni toistuvasti. Verkkosivujen uudistuksessa lähdetään usein liikkeelle visuaalisesta ilmeestä ja tiedon uudelleenjärjestelystä. Lopuksi jää (jos jää) aikaa sisällön syöttämiseen. Sisältö on kuitenkin sivuston tärkein elementti, sehän se palvelee asiakasta! Sisältöhän se kertoo miten yrityksesi voi auttaa asiakasta ja vakuuttaa, että tämä on juuri minulle oikea!

Verkkosivuja voisi ajatella yrityksen kasvoina ja asiakaspalvelijana, jolloin tärkeämpää on puhe kuin ulkonäkö. (Toki ulkonäölläkin on oma iso roolinsa ihastumisessa ja uskottavuuden luomisessa :)) Jos olet uudistamassa verkkosivuja, tässä muutama vinkki sisällön tekemiseen.    

1)   Analysoi vanha sisältö

Mikäli sinulla on jo verkkosivut, katso mitkä sisällöt ovat suosituimmat sisällöt. Poimi sieltä ne sisällöt, joita asiakkaat lukevat ja karsi turhat.

2)   Muodosta pääviesti

Yrittäjä tai innostunut markkinointipäällikkö rakastuu helposti omaan brändiinsä. Ja miksi ei rakastuisi? Kyllähän yrittäjän pitää uskoa, että hänen tuotteensa tai palvelunsa on maailman paras. Tämä kääntyy kuitenkin usein siihen, että yritys viestii vain itsestään… me ollaan sitä, me tehdään tätä… me, me, me… Kannattaa muistaa, että myös asiakas on itsekäs. Päätyessään verkkosivuille hän on etsimässä jotain, hänellä on joku tarve, johon hän etsii vastausta. 

Mieti siis, mitä asiakas haluaa, mitä sinä hänelle tarjoat ja miten hän siitä hyötyy? Tämän tiedon pitää tulla nopeasti. Onko viesti sellainen, joka saa hänet jäämään sivuille ja lukemaan lisää? 

3)   Auta asiakkaita

Asiakkaat etsivät verkosta tietoa, palvelua tai tuotetta. Ennen kuin kirjoitat tekstiä, tee lista asiakkaiden tarpeista ranskalaisilla viivoilla, jolloin saat sisältörungon kullekin asiakasryhmälle ja vastaavasti palvelulle tai tuotteelle. Eli pohdi mitä he ovat etsimässä ja tarjoa heille vastaus. Jos sinulla on useita palveluita tai tuotteita, määritä näille jokaiselle oma kohdeasiakas ja oma sisältörunko.

4)   Käytä avainsanoja

Selvitä millä sanoilla asiakkaasi etsivät tietoa verkosta ja käytä samoja sanoja. Muista kuitenkin, että tärkeämpää on antaa asiakkaalle tietoa ja vastauksia, kuin pelkkiä avainsanoja.

5)   Kehota!

Usein unohdetaan kehottamisen tärkeys. Tee asiakkaalle yhteydenotto, yhteystietojen jättäminen tai ostaminen helpoksi. Tässä vaiheessa asiakas on jo hyvin kiinnostunut, joten tuo yhteydenottoviestit tai ostopainikkeet selkeästi esiin äläkä piilota sivun alalaitaan.

6)   Ole selkeä

Verkkosivuja ei juuri kukaan lue, vaan niitä silmäillään. Tee siis sisältö ytimekkääksi ja helposti silmäiltäväksi. Korosta tärkeitä asioita. Tällä tavalla kiireinenkin ihminen saa käsityksen miten hän voi hyötyä sinun yrityksestäsi. 

7)   Suositukset

Muiden asiakkaiden suositukset pienentävät riskiä ja vahvistavat tällä tavalla ostopäätöstä. Lisää siis verkkosivuille asiakastarinoita ja suosituksia. Miten muut ovat hyötyneet palveluista tai mitä he ovat sanoneet tuotteista? Pyri tuomaan esille mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä hyödyistä.

Kun olet saanut tehtyä sisältörungon sivuillesi, on ilmeen ja tekniikan rakentaminen helpompaa ja saadaan toimiva kokonaisuus, joka palvelee asiakasta ja tällä tavalla myyntiäsi. 

Jos tarvitset apua sisällön tuottamisessa, autamme mielellämme. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.