Millaista myyntipuhetta verkkosivusi puhuvat?

Verkkosivujen sisällöt

Sanoilla on väliä.  Se, mitä sanoja käytät ja miten lauseita muodostat, vaikuttaa suoraan asiakkaiden mielikuvaan ja siihen mitä he tekevät, kun tulevat verkkosivuillesi. Verkkosivut ovat yrityksesi näyteikkuna ja myyjä. Oletko miettinyt millaista myyntipuhetta verkkosivusi puhuvat?

Periaatteessa sinun pitäisi kertoa verkkosivuilla samaa sisältöä ja viestiä, kuin mitä kerrot kun tapaat ihmisiä muutenkin. Myyntipuhe on asiakastasi varten. Asiakasta ei kiinnosta sinun erinomaisuus tai pitkä historia. Hän haluaa saada tunteen, että juuri sinä voit auttaa häntä. Käännä myyntipuheesi sisällöiksi näiden vinkkien avulla:

 

1)   Mieti puhetyyli

Se miten puhut, muodostaa osan persoonallisuuttasi. Puhetyylisi tekee sinusta sinut. Sama pätee verkkosivuilla. Voit olla verkkosivuilla hyökkäävä, huutava, käskevä, monimutkainen, selkeä, ystävällinen, auttava, hauska… Sanoja on monia. Millainen sinä ja sinun yrityksesi on?

 

2)   Ole ytimekäs

Samalla sivulla ei kannata kertoa useammasta palvelusta. Esittele yksi tuote tai palvelu yhdellä sivulla ja keskity sillä sivulla kertomaan mitä tarjoat, kenelle ja miksi. Usein sorrutaan kertomaan kaikki mahdolliset asiat - kuinka mahtava tuote on, mitä kaikkea asiakas saa, me ollaan tehty tätä niin ja niin kauan, on meillä vielä tämäkin tuote ja tämä! Lopputuloksena asiakas ei saa mistään kiinni ja lähtee muualle. Tarkista myös, että kokonaisuus on helposti silmäiltävä.

 

3)   Mitä lupaat?

Kiteytä tämä otsikkoon ja esittelytekstiin. Kun asiakas tulee sivuillesi, hänellä on joku tarve. Sinua helpottaa, kun mietit mikä tämä tarve on ja miten autat asiakasta. Valitse sanasi huolella, ota huomioon hakukoneoptimointi, mutta myös äänensävy millä puhut. Saman lupauksen voi kertoa lukuisilla eri tavoilla.

 

4)   Miksi

Asiakas haluaa tietää miksi hänen tulisi ostaa sinulta. Mitä sellaista pystyt tarjoamaan mitä muut eivät tarjoa? Asiakas on varmasti käynyt myös kilpailijoiden sivuilla, hekin esittelevät palvelunsa ja tuotteensa myyvästi. Miksi asiakas kiinnostuisi juuri sinusta?

 

5)   Todista

Anna asiakkaallesi syy uskoa. Asiakas haluaa tietää ketkä muut ovat ostaneet sinulta ja miksi. Näin hän saa varmuuden ostopäätökselle. Kerro muista asiakkaista, joilla on ollut sama ongelma ja havainnollista kuinka olet heitä auttanut. Referenssitarinat ovat mainiota verkkosivusisältöä.

 

6)   Ohjaa eteenpäin 

Kun asiakas on silmäillyt sivua, mitä haluat hänen tekevän seuraavaksi? Usein halutaan kannustaa asiakasta ottamaan yhteyttä, tilaamaan uutiskirje tai ostamaan tuote. Kun olet miettinyt tavoitteen sisällölle heti alussa, voit tuottaa sisällön asiakkaan näkökulmasta ja ohjata häntä eteenpäin sisäisillä linkeillä.

 

Pyydä lopuksi jonkun toisen mielipidettä. Usein omaan tekstiin sokaistuu ja oman yrityksen palveluista voi olla vaikea kertoa ytimekkäästi. Paras tilanne on, jos saat asiakkaan mukaan prosessiin. Häneltä saat suoraan palautetta oletko onnistunut kertomaan asioista siten, että pystyt auttamaan häntä.

Stoorila auttaa yrityksiä tuottamaan myyvää sisältöä. Ota yhteyttä, jos haluat jutella aiheesta lisää.