tarinalla on väliä

© Tanja Alamikkelä / Stoorila

© Tanja Alamikkelä / Stoorila

Olen jo jonkin aikaa auttanut yrityksiä löytämään oman, ainutlaatuisen tarinansa. Miksi se yrityksen tarina sitten on niin tärkeä? Vai onko se?

Ihmisillä on tarve kuulua ja uskoa johonkin. Ihminen ostaa sitä, mihin se uskoo ja on helpompi uskoa, kun on tarina ja selkeä identiteetti. Vahvoilla brändeillä on visuaalisen identiteetin lisäksi myös vahva tarina, jota he kertovat ja elävät. Palvelun tai tuotteen lisäksi, asiakkaita kiinnostaa yrityksen arvot ja ajatusmaailma. Yksi tunnetuin esimerkki on Applen ”Think different”, joka sitouttaa saman ajatusmaailman omaavat ihmiset tähän ideologiaan.

Tarina ja identiteetti eivät ole päälle liimattuja asioita. Tai voivat ne olla, mutta silloin niihin voi olla vaikea uskoa. Applen tapauksessa lause on enemmän kuin slogan – se näkyy kaikessa mitä Apple tekee.

 

Ispiroivasta tarinasta innostuu myös yrittäjä ja henkilökunta

Olen sitä mieltä, että yrityksen tarinan pitää innostaa myös yrittäjää ja yrityksen henkilökuntaa. Parhaimmillaan siitä saa energiaa ja uskoa tulevaisuuteen. Tällöin tarinaa on myös helpompi kertoa eteenpäin ja se jalkautuu kaikkeen tekemiseen. Isommassa yrityksessä innostava tarina tempaa mukaansa koko henkilökunnan, joka motivoituu ja sitoutuu yritykseen ja myös kertoo tarinaa eteenpäin.

Pääset kiinni ajatukseen lukemalla esimerkiksi Simon Sinekin ”Start With Why”, joka on kiteytetty täällä. Tuossa artikkelissa sanotaan myös osuvasti ”People don’t buy what you do. They buy why you do it.” Siinäpä onkin pähkinää purtavaksi.

 

EROTU EDUKSESI

Törmään toistuvasti siihen, että yritys kertoo olevansa laadukkain, paras ja ammattitaitoinen… tai kerrotaan mahtavasta uudesta tuotteesta ja sen ominaisuuksista... Kun yritys voisi sen sijaan kertoa, mikä takia he ovat innovoineet jonkin mahtavan idean. Mikä on se syy, jonka vuoksi tuote alun perin keksittiin? Ja sen jälkeen voi kertoa ominaisuuksista. Vanhemman yrityksenkin voi joskus olla hyvä palata alkujuurilleen ja miettiä, mikä oli se, joka sai yrittäjän sydämen sykkimään. :)  

Fakta on kuitenkin se, että erottuva tarina kertoo juurikin sen – mikä tekee sinun yrityksestäsi ainutlaatuisen. Jos olen kohderyhmää, samaistun siihen ja ostan idean. 

Jos kaipaat apua tarinan löytämiseen, ota yhteyttä niin kaiveetaan esille syy, minkä vuoksi asiakkaat valitsevat juuri sinut.

 

/Tanja