Brändäämisen vaikeus

Sana brändi mielletään usein joksikin päälle liimatuksi ja vähän pelottavaksikin asiaksi. Kuvitellaan, että se on vaikeaa ja jätetään se markkinointi-ihmisille. Toisaalta tänä digitaalisena aikana brändäyksen merkitystä myös hieman vähätellään. Kun brändi elää siellä verkossa sitä omaa elämäänsä…. Uskon kuitenkin, että brändäyksellä voidaan edelleen vahvistaa ja kasvattaa liiketoimintaa. Paikka, jossa brändit kohtaavat asiakkaat on vain muuttunut ja laajentunut. Kohtaamispisteet ovat pirstaloituneet ja asiakkaan sanalla on entistä suurempi vaikutus. 

Jos uskaltaa tutustua hieman asiaan, voi huomata, että brändistä ja brändäyksestä voi tulla yrittäjän ja yrityksen paras ystävä ja innoittaja.

 

Tunnetta mukaan

Kun puhutaan brändistä ja brändäyksestä niin aloitan aina asiakkaasta. Ja asiakas on aina ihminen, joihin yritys muodostaa tavalla tai toisella suhteen. Jotta suhde alkaisi ja jatkuisi, tarvitaan molemminpuolista kiinnostusta. Täytyy saada aikaiseksi tunneyhteys.

Tämä tunneyhteys on paljon muuta kuin mainos, kuva tai slogan. Mietipä, oletko käyttänyt vaikka sellaista applikaatiota, joka yllättäisi sinut ja saisi sinut hymyilemään? Voiko puhelinta käyttäessä tulla sellainen tunne, että tämä applikaatio välittää minusta? Voi (tai voisi, jos joku sellaisen tekisi) – ja tämä on juurikin sitä brändäystä.

Tai jos jatketaan puhelimesta, voiko tulla mielihyvän tunteita siitä, että se tuntuu kivalta kädessä? Tässä on yksi syy siihen, miksi Applen asiakkaat kokevat tuotteet niin miellyttäviksi ja miksi he pysyvät brändille uskollisina.

Tai voisiko vakka leipomotuotteen pakkauksen sisällä olla kiva viesti leipurilta, tai kun menet hotelliin tai matkailukohteeseen, voisiko henkilökunta sanoa jonkin yllättävän tervehdyksen? Jotain, joka saa aikaiseksi reaktion sinussa? Keinoja on vaikka kuinka paljon!

 

Mistä aloitan?

Jotta pääsee alkuun brändiajattelussa, kannattaa asettua sinne asiakkaan puolelle. Miettiä mikä tätä asiakasta motivoi, millainen hän on, mitä hän arvostaa ja missä tilanteissa hän kohtaa brändisi.

Kun löydät ne tunnepitoiset asiat, jotka ovat tärkeitä asiakkaallesi, olet löytänyt jotain tärkeää. Voit hyödyntää näitä asioita viestin ja puhetavan suunnittelussa, viedä ne markkinointiviestintään, asiakaspalveluun, tuotteeseen – kaikkiin kohtaamispisteisiin. Eikä tässä pidä ajatella, että tämä sopii vain kuluttajapuolella toimiville. Ihan samanlaisia ihmisiä siellä b-to-b –puolellakin työskentelee!    

Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä tunteella ja saat luotua heihin paremman yhteyden, jos kosketat heitä tunnetasolla. Muista kuitenkin, että he ovat myös fiksuja ja tunnistavat ylilyönnit ja teennäiset yritykset. Viestin tai teon tulisi olla aito ja faktoihin perustuva.

 

Kiteytä ydinviesti

Yrityksen brändin johtaminen tulee huomattavasti helpommaksi, kun sinulla on brändin ydinviesti kiteytettynä. Kaikkien yksittäisten viestien, tarinoiden ja tekojen tulisi tukea tätä suurta kuvaa. Silloin et harhaile ja tee irrallisia juttuja. Ydinviesti on parhaimmillaan sellainen, että saat siitä inspiraatiota itsellesi joka päivä. Sen voi vaikka laittaa seinälle ja kaikki voivat sen allekirjoittaa – sekä työntekijät että asiakkaat.

Ydinviesti antaa tekemiselle tehokkuutta ja buustaa bisnestä. Jos olet kyllästynyt harhailemaan ja haluat yrityksellesi kirkkaan suunnan, käytä hetki siihen, että tunnistat asiakkaasi ja kiteytät viestisi tai ota ammattilainen avuksesi. Kurkkaa tästä kuinka minä voin auttaa :)

/Tanja