Stailatut tuotekuvat Loville myyntiin ja markkinointiin

Tanjan päätös panostaa visuaalisuuteen ja visuaaliseen markkinointiin Stoorilassa tarjosi myös minulle ainutkertaisen mahdollisuuden tehdä unelmieni työtä. Yhteisissä projekteissa tuotekuvausten parissa syntyi hiljalleen ajatus osaamisemme yhdistämisestä ja niinpä liityin osaksi Stoorilan tiimiä.

Moni onkin kysellyt, mitä sitten teen Stoorilassa. Olen visualisti, visuaalisen suunnittelun ja markkinoinnin ammattilainen.  Minä suunnittelen ja stailaan myyvät ja erottuvat valokuvat. Suunnittelen ja hankin tarvittavan rekvisiitan kuviin sekä järjestän kuvauspaikat ja tarvittaessa myös mallit kuvauksiin.

Parasta työssäni Stoorilassa on monipuolisuus ja se, että saan yhdistää luovuuden ja kaupallisen ajattelun. On upeaa päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja tarinoihin yhdessä Tanja kanssa. Yhdistämällä osaamisemme pystymme tarjoamaan yrityksille yksilölliset, erottuvat ja laadukkaat valokuvat yrityksille markkinoinnin eri tarpeisiin. 

Toteutimme alkuvuodesta visuaalisesti mielenkiintoisia tuotekuvia markkinointitarkoituksiin Jäälissä sijaitsevalle Loville. Lovi on vuonna 2006 perustettu pohjoissuomalainen yritys, joka valmistaa perustajansa Anne Pason suunnittelemia koottavia kolmiulotteisia puisia hahmoja. Tuotteet valmistetaan 100% Suomessa, kotimaisesta sertifioidusta koivuvanerista. Kauniin muodon lisäksi koottavat Lovi-tuotteet antavat saajalleen oivaltamisen ja tekemisen iloa. Lovi on kansainvälisesti tunnettu suomalainen designyritys.

Oli todella innostavaa ja mielenkiinoista päästä osaksi kansainvälisen yrityksen visuaalisen kuvamaailman suunnittelua ja toteutusta. Projekti aloitettiin yhteisellä suunnittelupalaverilla, jossa tutustuimme Lovin brändiin ja tuotteisiin. Kävimme läpi Lovin tarpeet, toiveet ja omat näkemykset kuvista. Syntyneiden ajatusten perusteella loimme Lovin brändiä tukevan kuvaussuunnitelman, jolla varmistettiin molempien osapuolten yhtenäinen näkemys kuvista ja lopputuloksesta.

Kuvaussuunnitelmasta käy ilmi jokaisen kuvan tarina, tunnelma ja värimaailma sekä tarvittava kuvausrekvisiitta. Laadukkaat tuotekuvat kertovat tuotteen ominaisuuksista yksityiskohtaisesti. Muoto, väri, materiaali ja mittasuhteet haluttiin tuoda kuvissa selkeästi esille. Myös käyttöyhteys ja erilaiset käyttöideat huomioitiin. Haluamme Stoorilassa aina tuoda tuotekuvaan tarinan - tällöin kuva toimii tehokkaammin. Mietimme  mitä kuvassa tapahtuu ja mitä kuvalla halutaan viestiä. Tämän kaltaisissa kuvauksissa on kuvien suunnittelussa ja stailauksessa olennaista osata yhdistää luovuus sekä kaupallinen ajattelu.

Kuvausrekvisiitan hankinta on iso osa stailattuja kuvausprojektia. Hankkimme ja valmistelimme tarvittavan kuvausrekvisiitan aina kukista huonekaluihin asti. Kuvauspäivän aikataulu oli tiukka, joten  sujuvuuden sekä tehokkuuden vuoksi myös kuvausrekvisiitan oli oltava mietittynä ja hankittuna valmiiksi. Kuvausrekvisiitan hankintaa määritteli kuvattavien tuotteiden mittasuhteet, brändin arvot, kuvien tarina sekä kohderyhmä.

Lovin brändin arvoja ovat mm.  ekologisuus, laatu ja suomalaisuus. Näitä viestittiin valitsemalla rekvisiitaksi luonnonmateriaaleja,  pehmeitä värejä sekä muita kotimaisia designtuotteita. Kuviin haluttiin pehmeää valoa ja luonnollisuutta.

Lovi myy ja markkinoi tuotteita kansainvälisesti. Tämä huomioitiin tietysti myös kuvasuunnittelussa ja rekvisiittahankinnoissa. Lovilla on asiakkaita ja jälleenmyyjiä mm. Kiinassa ja Japanissa. Suomalainen design on suosiossa kohderyhmän keskuudessa ja kuvausrekvisiitaksi valittiinkin kansainvälisesti tunnettua suomalaista designia kuten Iittala ja Artek.

Tässä kukkokuvassa käytettiin vastavärejä huomion herättämiseksi ja tuotteen korostamiseksi. Tausta ja kuvausrekvisiitta ovat samaa väriä. Kiinassa vietetään parhaillaan kukon vuotta, mistä tämä Lovin uutustuotekin on saanut inspiraationsa.

Lovi-tuotekuvaus-11.jpg

Lovin tuotteiden kolmiulotteinen muoto antoi erityishaasteen kuvasuunnittelulle, kuvien stailaukselle ja kuvaamiselle. Kuvakulman on tarkoitus saada tuote näyttämään parhaat puolensa ja se mietitään aina tarkkaan jokaisen kuvattavan tuotteen kohdalla. Halusimme kokeilla ja tarjota Loville myös jotain uutta ja kuvasimme ylhäältäpäin, mikä ei ole Lovin tuotteille tyypillinen ja tuttu kuvakulma. Onnistuimme varsin hyvin. Kuva kertoo Muumi-faneille tuttua tarinaa: Pikkumyyn ja muumimamman mehuhetki. Samalla kuva tuo esille Lovin muumihahmot. Kuvassa käytettiin tehokeinona punaista väriä. 

Nämä tuotekuvaukset toteutettiin studiollamme ja projekti oli kokonaisuudessaan onnistunut. Asiakkaan toiveiden ja tarpeiden pohjalta hoidimme kaiken suunnittelun, kuvauspaikan, rekvisiitan hankkinnat, stailauksen, kuvauksen ja jälkikäsittelyt. Lopputuloksena syntyi yksilöllisiä, viimeisteltyjä ja laadukkaita tuotekuvia, joilla Lovin tuotteet erottuvat, herättävät asiakkaiden mielenkiinnon ja kasvattavat myyntiä. Näitä kuvia Lovi pystyy hyödyntämään mm. instagramissa, yrityksen verkkokaupassa ja nettisivuilla sekä tuotekuvastoissa. Lisäksi he tarjoavat niitä niitä edelleen jälleenmyyjien markkinointi- ja myyntikäyttöön sekä medialle. Kuvauksista syntyi samalla kertaa kuvia useaan tarpeeseen ja moniin käyttökohteisiin.

//Tiina

Tarvitseeko sinun yrityksesi yksilöllisiä kuvia markkinointiin tai kaipaako verkkosivusi visuaalista päivitystä? Visualistin sekä ammattivalokuvaajan ammattitaidolla toteutamme tyylikkäät ja laadukkaat valokuvat, joilla luot vahvan ja erottuvan kuvan yrityksestäsi ja tuotteistasi. Ota yhteyttä!

Henkilöbrändin valokuvat - Antti Niittyviita

Yksi parhaita puolia tässä työssä on inspiroivien ihmisten kohtaaminen. Yksi näistä ihmisistä on Antti Niittyviita, joka kouluttaa vuosittain satoja asiantuntijoita, herättelee ihmisiä ajattelemaan toisin, puhuu positiivisuuden ja itsensä kehittämisen puolesta – ja toimii itse esimerkkinä tästä. Antti työskentelee toimitusjohtajana testausgurutalo Prove Expertise Oy:ssä, julkaisee ohjelmistotestaus.fi –blogia sekä uutena kanavana TestGuruTV:tä. Antti on esimerkki asiantuntijan henkilöbrändäyksestä, joka tukee koko yrityksen liiketoimintaa.  

Antti kehittää koko ajan omaa markkinointiaan ja halusi itsestään kuvia markkinoinnin tueksi. Olen tehnyt töitä Provelle jo aikaisemminkin, joten brändin fiilis ja tavoitteet olivat itselleni tuttuja. Varmistimme kuitenkin yhteisen näkemyksen kuvien tunnelmasta ja sisällöistä. Antin toiveena oli saada toiminnallisia kuvia, joista välittyy tekeminen sekä Antin persoona. 

// Tanja

Tanja onnistui loistavasti siinä, mitä haimme. En halunnut perinteisiä poseerauskuvia, jotka usein saattavat olla jäykkiä. Sain itsestäni kuvia, joista välittyy persoonani sekä juuri oikeanlainen fiilis.
— Antti Niittyviita, toimitusjohtaja, Prove Expertise Oy

 

Miksi haluan tehdä visuaalista markkinointia

Olen pitkään keikkunut valokuvan ja sanan välillä. Yrityksen tulevaisuutta miettiessäni päädyin puntaroimaan sitä, mistä itse eniten pidän ja mitä minulla sitä kautta olisi annettavaa yrityksille. Uskon itse valokuvan voimaan markkinoinnissa ja pohdin voisinko jotenkin vielä vahvemmin yhdistää nämä kaksi?

 
 

Tänä päivänä informaatiotulva on suurempi kuin koskaan. Visuaalinen markkinointi on yhä tärkeämpää yrityksille, jotka haluavat kertoa omaa tarinaansa, erottua joukosta ja saada asiakkaita. Haluan auttaa yrityksiä juuri tässä. Haluan kiteyttää yritysten tarinan ja tehdä sen visuaaliseksi valokuvien avulla. Tämä halu kumpuaa siitä, että oikeasti uskon visuaalisuudella olevan suuri merkitys brändille.

Tässä viisi syytä, miksi uskon näin:

  1. Valokuvat luovat usein ensivaikutelman. Kun kuulemme jostain uudesta palvelusta tai tuotteesta, kuinka usein menemme suoraan instagramiin katsomaan millainen yritys on kyseessä ja sieltä verkkosivuille? Emme välttämättä lue mitään, mutta näemme visuaalisuuden ja muodostamme mielipiteemme välittömästi. Ensivaikutelmalla on siis merkitystä!
  2. Asiakkaat eivät osta tuotetta tai palvelua, he ostavat sen lopputuloksen ja tunteen mitä heille lupaat. Kuvilla pystyy viestimään sitä lupausta, jonka asiakas saa juuri sinulta.
  3. Hienot ja laadukkaat valokuvat lisäävät brändin arvoa. Ja valitettavasti myös päinvastoin. Loistavan tuotteen saa myös pilattua huonolla valokuvalla.  
  4. Aivot reagoivat kuvaan heti. Kuvan avulla voi kertoa viestin hyvin nopeasti.
  5. Huomaamme ja reagoimme automaattisesti kuviin, jotka miellyttävät. Näin toimivat myös asiakkaamme. Vahvat valokuvat luovat kiinnostusta ja auttavat asiakkaita ymmärtämään tuotteen hyödyt.

Alla muutama esimerkki valokuvista, jotka ovat tarkoituksellisesti stailattuja tuomaan tunnelmaa ja esittämään tuotteet kauniisti. Visualisti Tiina Oilinki oli mukana suunnittelemassa, järjestämässä sekä stailaamassa valokuvia.

Oli ilo työskennellä tämän ainutlaatuisen ja laadukkaan brändin kanssa. Lovi Oy valmistaa kotimaisesta sertifioidusta koivuvaneerista koottavia puisia hahmoja. Kuvissa oli tärkeää viestiä tuotteen koosta sekä tuoda esille käyttötarkoitus. Valo luotiin mahdollisimman pehmeäksi, jotta tuotteen muodot korostuivat.

 
 

Decorio on sisustusverkkokauppa, joka myy laadukkaita, käytännöllisiä ja kauniita tuotteita skandinaaviseen makuun. Decorio halusi panostaa visuaaliseen markkinointiin ja tuoda esille tuotteita omalla kauniilla tyylillään. Halusimme tuoda verkkokaupan tuotteet osaksi asiakkaan arkea siten, että asiakas voi kuvitella miltä ne näyttää hänen arjessaan. Lisäsimme kuvaan sisustuslehden sekä teekupin viestimään tarinaa.

 
 

Kuvasimme myös yrittäjän osana sisustusta, jossa verkkokaupan tuotteet on aseteltu kauniisti. Värimaailma pidettiin hillittynä kaikissa kuvissa, jotta verkkokaupan ilmeestä tulisi yhteneväinen.

 
 

Tunnelma ja visuaalinen tarina kuvassa on vahva keino kertoa tuotteen ja palvelun hyödyistä. Ja juuri tätä haluan tehdä Stoorilassa. Kertoa visuaalisia tarinoita. Millainen sinun visuaalinen tarinasi voisi olla? Ota yhtettä niin tehdään suunnitelma ja kuvataan!

Visuaaliset verkkosivut – miten valitset valokuvat?

Paremmat internetyhteydet ja terävät näytöt ovat lisänneet suurien ja vaikuttavien valokuvien käyttöä verkkosivuilla. Koko ruudun täyttävät isot valokuvat ovat olleet trendinä jo pitkään ja niillä saakin aikaan tehokkaan viestin. Mutta minkälaiset valokuvat sopivat juuri sinun yrityksellesi ja miten hyödynnät valokuvia siten, että ne vahvistavat mielikuvaa brändistäsi?

Mieti mitä haluat viestiä

Valokuva ei ole pelkästään visuaalinen elementti, vaan se viestii sanattomia viestejä, jotka parhaimmillaan tukevat muuta sisältöä ja vie katsojan mielikuvia toivottuun suuntaan. Pahimmillaan se taas huonontaa vaikutelmaa yrityksestä ja saa hyvänkin tuotteen tai palvelun näyttämään halvalta tai viestii vääriä asioita. Valitse siis valokuvat harkiten.

Useimmat verkkosivujen käyttäjät silmäilevät sisältöä ja tekevät jo valokuvan perusteella päätöksen siitä, viitsiikö tekstiä edes lukea. Jos kuva herättää positiivisia tunteita, saa koko verkkosivujen sisältö positiivisen sävyn. Kun suunnittelet kuvia, mieti millaisen tunteen haluat välittää katsojalle. Haluatko, että hän nauraa, inspiroituu, vakuuttuu, yllättyy, herkistyy…?

Voit myös miettiä haluatko käyttää kuvissa fiiliskuvia, tuotekuvia vai enemmän palvelun toiminnasta kertovia kuvia. Kaikilla on paikkansa riippuen yrityksen tavoitteista. Mikäli kuvissa esiintyy ihmisiä, kannattaa panostaa aitoihin tilannekuviin ja välttää epäaitoa poseerausta. Onneksi kuvapankkien valkoisilla hampaillaan hymyileviä malleja näkyy yhä harvemmin ja tilalle on tullut tunnelmallisempia kuvia. 

Asiantuntijabrändin valokuvissa korostuvat ihmisten kuvat ja satsaamalla valokuviin pystyykin nostamaan oman palvelun profiilia ja uskottavuutta. Valokuvien avulla pystyy välittämään palvelun henkeä ja laatua, jolloin potentiaalinen asiakas kiinnostuu ja vakuuttuu todennäköisemmin. Mieti mitä haluat viestiä ja millaiset kuvat voisivat toimia - ovatko ne asiantuntijat työssään, palvelemassa asiakkaita ja voiko siihen tuoda asiakashyödyn jotenkin mukaan? 

Mistä valokuvia?

Nykyään on helppo löytää ilmaisia kuvapankkeja, joista löytyy hienoja valokuvia valokuvaajilta ympäri maailman. Kuvapankkien kuvat ovat nopea ja edullinen ratkaisu. Huonona puolena niissä on, että samoja kuvia käyttävät muutkin ja niiden avulla on vaikea luoda persoonallista ja ainutlaatuista ilmettä yritykselle. Ilmaisten kuvapankkien kuvat sopivat parhaiten nopeasti kulutettavaan some-sisältöön. Ilmaisten rinnalla ovat maksulliset kuvapankit, joista voi ostaa kuvia kohtuuhinnalla riippuen kuvan käyttötarkoituksesta. 

Verkkosivujen pysyvimpiin valokuviin kannattaa satsata ja kuvata juuri omannäköiset valokuvat, jotka viestivät yrityksen bränditarinaa ja erottavat yrityksen kilpailijoistaan. Tähän mielipiteeseeni vaikuttaa tietysti oma valokuvaustaustani ja myönnettäköön, että kuvauttaminen ammattilaisella on toki raskaampi ja kalliimpi prosessi, kuin ilmaisten tai maksullisten kuvapankkikuvien käyttäminen. Valokuvat kuitenkin maksavat itsensä takaisin nostamalla yrityksen uskottavuutta. Suunnittelemalla kuvat yhdessä valokuvaajan kanssa saa juuri sellaista kuvasisältöä kuin itse haluaa ja lisäksi se tukee brändiviestiä sekä verkkosivuston sisältöä.

Stoorila on erikoistunut markkinointiviestintään ja valokuvaukseen. Tanjalla on kokemusta sekä suurten että pienten yritysten kuvallisen viestinnän suunnittelusta. Ota rohkeasti yhteyttä, niin tehdään sinullekin valokuvien avulla ihan oma ilme. 

Hautauspalvelu Kuusiniemi sai ilmeen, verkkosivut ja valokuvat

Hautauspalvelu Kuusiniemi on uusi hautausalan yritys Oulussa. Yrittäjä Petri Kuusiniemi pyysi Stoorilan ja Valokki Designin avuksi toteuttamaan yritykselle ainutlaatuisen ilmeen, verkkosivut sekä verkkopalvelun, jossa voi suunnitella hautajaiset. Tekniikasta vastasi ntrnz. 

Valokki Design toteutti yritykselle rauhallisen ja modernin logon. Visuaalista maailmaa mietittiin tarkkaan, jotta se olisi erottuva ja juuri tälle yritykselle sopiva. Liiketilat ja verkkosivut hyödyntävät logon muotokieltä ja tunnelmaa. 

Verkkosivuille valokuvattiin yrityksen tunnelmaan sopivat valokuvat, jotka vahvistavat Kuusiniemen identiteettiä. 

Projekti oli kyllä kokonaisuudessaan todella mielenkiintoinen ja antoisa. Olen kiitollinen, että sain olla mukana. Ja sivuthan löytyvät osoitteesta www.kuusiniemi.fi

Ja kun sä vain istut viereen mun,

kihlajaiskuvaus

… siin on jotain niin oikeaa… Jostain syystä Juha Tapion sanat alkavat soimaan korvissani, kun katson näitä Marin ja Vellun kuvia.

Useimmiten teen kuvauksia yrityksille ja usein suunnittelen niiden markkinointia ja yritystarinaa muutenkin. Nyt sain kuitenkin tilaisuuden kuvata jotain ihan erilaista tarinaa ja muistin taas kuinka paljon tykkään ihmisten kuvaamisesta ja ihmisille kuvaamisesta. Puhuimme Marin kanssa kuvauksista jo alkukesästä, mutta sitten kesä vain vierähti ohi. Toisaalta voin nyt todeta, että onneksi. Syksyn valo on ihanan pehmeää, melkeinpä parasta aikaa tällaisille kuvauksille.

kihlajaiskuvaus-2.jpg

Mari ja Vellu halusivat itselleen kihlajaiskuvat ja paikaksi valitsimme heille tärkeän Kellon Kiviniemen venesataman. Olin itse mielessäni visioinut illan auringonvaloa kuviin, ja olin hieman huolissani, kun taivas näyttikin pilviseltä. Huoli oli kuitenkin turha, saimme pelkistetyn, hieman utuisen valon, joka tuki kuvien seesteistä tunnelmaa. Tämä onkin valokuvauksen parhaita puolia - tilanteen mukaan sopeutuminen ja yllättyminen.

Tuuli toi myös hieman lisää haasteita kuvaustilanteeseen ja heitteli sekä Marin että Vellun hiuksia ei niin toivotulla tavalla :) Selvisimme siitäkin rennolla asenteella. Ihastuttavaa pariskuntaa oli helppo kuvata ja he olivat hyvin luontevia keskenään. Aitous ja läsnäolo loi herkkää, mutta samalla iloista tunnelmaa kuviin. Olen kiitollinen, että sain olla mukana ja ikuistaa nämä rakkauden hetket. Kiitos Mari ja Vellu! <3

kihlajaiskuvaus
Saavuimme kuvauspaikkaan ilman sen kummempia mietteitä tulevasta kuvauksesta, luotimme heti Tanjaan. Oikeastaan ainoana toiveenamme oli saada kuvissa näkymään meidän keskinäinen lämpö ja läheisyys ja siinä Tanja onnistui kyllä yli odotusten. Utuinen tausta ja me ihan sellaisena kuin ollaan on nyt ikuistettuna valokuviksi, joista yksi koristaa pian makuuhuoneen seinää. Kiitos!
— Mari & Vellu
kihlajaiskuvaus

Vapauttava, vangitseva yrittäjyys

Kun aloitin yrittäjänä hurmaannuin vapaudesta. Ja se on edelleen yrittäjyyden ihan parhaita asioita. Voin itse päättää miten teen työt, voin tehdä omaa urasuunnitelmaa ja suunnitella työpäivät sellaisiksi, kuin haluan. Saan myös työssäni tehdä sellaisia asioita, joista oikeasti tykkään.

Mutta aivan kuin en saisi olla täysin onnellinen, roikkuu riesana yrittäjän vastuu ja epävarmuus. Tämä on asia, joka aina toistamiseen tulee häiritsemään päiviäni, ja varsinkin öitäni… Yölliseen aikaan murheet vaikuttavat todellisuutta pahemmilta. Mieli saattaa jopa pahentaa kauhukuvia: entä jos en saakaan töitä, entä jos tästä ei tule mitään, ei minusta ole tähän, kohta en jaksa, pää hajoaa jne. 

Tämän tunnistaa varmasti moni yrittäjä, ja kyllähän stressin myrkyttämät ajatukset ovat tuttuja myös siltä ajalta, kun olin työntekijä. Huomaan ärsyyntyväni ajatuksesta, että on stressiä enkä pysty keskittymään. Luovuus kärsii ja ajatukset sumenee. Mutta niin kai meille kaikille käy aina silloin tällöin?

Tänään muistin taas, että yksi parhaita asioita stressinhallintaan on lähteä luontoon. Otan kameran mukaan ja lähden miehen mukaan puolukkaan. Metsän puut ja kypsyvät puolukat vievät huomioni. Hengitän metsän tuoksuja. Mietin miksen ole taaskaan pitkään aikaan käynyt täällä? Metsässä on ihmisen hyvä olla. Se juurruttaa ja rauhoittaa. Tämä metsä on ihan lähellä. Pääsen sinne koska vaan. Silti arki vie mennessään eikä ole muka aikaa lähteä vain hitaalle kävelylenkille metsään. 

Poimitaan miehen kanssa yhdessä puolukoita. Siinä on jotain kovin rauhoittavaa. Maistan luonnon maut ja otan muutamia kuvia muistoksi ja muistutukseksi itselleni tästä hetkestä.

Mikä sinua auttaa kiireen keskellä? Miten sinä selviät stressin tuomista huolista? Olisi hienoa kuulla vinkkejä.

Kiitos, kun luit.

Tanja x